· 

Verminder je stress niveau

Wat zeg jij als iemand vraagt hoe het met je gaat? Maar al te vaak hoor ik ‘druk, druk’ . Herken je dat? Heb jij ook het gevoel dat je druk bent en soms achter de feiten aanloopt? Je wilt nog zoveel doen en tijd voor jezelf schiet erbij in.

 

Stress is een grote belasting voor je immuunsysteem. Dit immuunsysteem zorgt ervoor dat ziektekiemen en bacteriën geen kans krijgen. Als ons lichaam in een stress reactie komt, dan gaat dit immuunsysteem op een laag pitje. In de oertijd was

dit een goede reactie. Je kunt je voorstellen dat als er een leeuw achter je aanrent je al je energie moet besteden aan het overleven hiervan. Het immuunsysteem was op dat moment van ondergeschikt belang. Tegenwoordig is er geen leeuw meer die achter je aanrent. Maar ervaren we stress van het werk, thuis of wat dan ook. Daar gaat de aandacht van je lichaam naar toe. Op het moment dat je langdurig dit opgejaagde gevoel hebt, kom je niet in de ontspanningsmodus. Het immuunsysteem gaat dan op een lager pitje en je bent eerder ziek.

 

Een aantal tips:

1)    Begin de dag relaxt

Een goed begin is het halve werk. Zorg dat je ’s ochtends niet meteen in de “opschieten, opschieten” modus komt. Zet de wekker iets eerder. Wordt langzaam wakker en start de dag met een paar keer diep inademen. Door even goed op je ademhaling te letten kom je in de ontspanning. 

 

2)    Eet gezond

Alle ongezonde stoffen die we in ons lichaam binnenkrijgen geven ook stress, maar dan in de vorm van een chemische belasting. Eet zoveel mogelijk onbewerkte en verse producten. Laat pakjes en zakjes staan. Verminder de suikers. Naast

gezond eten is het zeker zo belangrijk om te genieten van het eten. De sfeer tijdens de maaltijd is zeker ook bepalend voor de voedzaamheid van dat eten. Zorg dus dat je in een prettige, rustige sfeer je maaltijd kan eten.

 

3)    Slaap voldoende

Hoeveel slaap jij? Wist je dat we vroeger veel meer sliepen dan tegenwoordig? Gemiddeld heb je 8 uur slaap nodig, maar dat haalt bijna niemand. Slaap is ontzettend belangrijk voor lichamelijk en geestelijk herstel. En vaak op momenten van stress kunnen we juist niet goed slapen.

Zorg in ieder geval dat je op tijd naar bed gaat. Kun je dan toch niet slapen? Zorg allereerst dat je een goede slaaphygiëne hebt. Op internet zijn tal van tips te vinden, zoals geen blauw licht vlak voor het slapen (tablet, smartphone), ritme

aanhouden, niet te zwaar tafelen. Lukt het dan nog niet, begin dan niet meteen met slaappillen. Er zijn tal van natuurlijke kruiden of homeopathische middelen die je kunnen helpen.

 

4)    Doe waar je energie van krijgt

Laat je niet leiden door wat anderen van je verwachten. Maar je eigen keuzes. Doe de dingen waar jij blij van wordt. Kijk wat jij belangrijk vindt. Je hoeft geen carrière te maken of te doen wat je omgeving van je verwacht. Doe iets wat je leuk vindt. Geniet ervan en maak het zo goed en zo mooi mogelijk.

Soms gaat er tijd zitten in dingen waar je niet blij van wordt. Natuurlijk hoort dit er ook bij. Maar soms kun je je agenda opschonen. Kies wat jij echt belangrijk vindt. Onderhoud geen contacten ‘omdat het zo hoort’, maar stop tijd in dingen waarvan je blij wordt. Kies wat jij belangrijk vindt en kijk hoe je je agenda kunt opschonen.

 

5)    Leef in het hier en nu

Piekeren is rondjesdraaien in je hoofd. Het heeft geen zin om je zorgen te maken over wat kan gaan gebeuren in de toekomst. Je schiet er niets mee op. Gisteren is geweest en wat morgen gebeurt weet niemand. Leef zoveel mogelijk in het nu. Op

het moment dat je voelt dat je aan het denken gaat en je zorgen begint te maken, zet dan de knop om. Ga wat doen. Leef in het nu want hier heb je invloed op. Dat geeft rust.

 

6)    Ruim op

Ga met de bezem door je huis. Een opgeruimde omgeving geeft ook ruimte in je hoofd. Geef spullen die je niet meer gebruikt zoveel mogelijk weg. Doe niet alles in één keer, maar pak steeds een kamer in je huis die je onder handen neemt. Houd je huis

opgeruimd door ook niet te veel nieuwe dingen te kopen. Als je iets leuks ziet, denk dan eerst even goed na of je het echt nodig hebt. Wordt je echt gelukkiger als je het koopt? Vaak is dat maar voor even. Ik wordt soms hebberig en wil het

graag hebben. Maar het geluk is tijdelijk. En als ik dan toch overstag ga en bijvoorbeeld een nieuw kledingstuk koop, dan geldt “iets nieuws erin is iets

ouds eruit”.

 

7)    Wees tevreden

We kennen allemaal dat stemmetje in ons hoofd dat kritiek op onszelf heeft. Negeer dat stemmetje. Je ben goed zoals je bent. Gaat het toch even iets minder goed? Kijk dan wat je ervan kunt leren en laat het los. De volgende keer beter. Wees niet

te streng voor jezelf. De ‘Superwoman” bestaat echt niet. Die moeder op het schoolplein, waar alles zo perfect lijkt. Ook als je haar beter leert kennen zal blijken dat het echt niet zo perfect is. Kies de dingen die jij belangrijk vindt en leg daar de lat wat hoger. En voor de andere dingen: laat het los.

 

Wees dankbaar met wat je hebt. Geef de mensen om je heen aandacht en waardering. Het kost je misschien wat tijd of moeite, maar dat weegt niet op tegen het fijne gevoel wat je er van krijgt. Je zult zien dat je dan ook meer waardering terug krijgt. Probeer het maar eens. Je voelt je positiever en wie zich positiever voelt kan veel meer aan.

 

8)    Geef aandacht aan je gevoelens

Hou de gevoelens die je hebt niet bij je, maar doe er iets mee. Vindt je iets niet leuk? Praat erover met de betreffende persoon. Gooi het op tafel. Soms vullen we zelf in wat de ander bedoelt, doet of nodig heeft. Doe dit niet. Vraag in alle openheid hoe het zit. Laat weten wat het voor jou doet. Zeg het zodat een ander ook weet wat jij voelt.

Soms lost een probleem zich niet op. Stop je gevoelens dan niet weg. Maar probeer dan iets met die gevoelens te doen. Ga schrijven, tekenen, maak een collage. Dans, sport. Of ga wandelen en praat tegen je hond. Zoek je eigen manier. Maar laat

je gevoelens stromen.

 

9)    Ga naar buiten

Zoek de frisse lucht op. Ga wandelen in het bos en zuig je longen vol zuurstof. Je bent in beweging en in een rustige omgeving. Het geeft een relaxed gevoel. En dat is precies wat je nodig hebt. In de buitenlucht maak je vitamine D aan. Deze vitamine brengt de zonneschijn terug in je leven. En dit is nu net de vitamine waar veel Nederlanders een tekort aan hebben.

 

10  ) Beweeg

Je kent het wel, die verhalen van hardlopers die zeggen dat het zo ontspannend is. Door lekker te bewegen kunnen we de stress afvoeren met ons lijf. Dat betekent niet dat je nu moet gaan hardlopen. Zoek iets wat bij je past. Je hoeft niet zozeer te sporten, maar het gaat om bewegen. Ga vaker op de fiets, wandel en neem natuurlijk de trap.

Heb je een baan waarbij je veel zit? Iedere dag een half uurtje lopen zet veel meer zoden aan de dijk dan één keer in de week een uurtje sporten. Kijk hoe jij extra beweging kunt krijgen.

 

En dan nog iets

Het leven kan druk zijn, dat klopt. Maar waarom zou je niet zeggen: ‘ik ben lekker bezig’ in plaats van ‘druk’. Het is een klein verschil, maar zeggen dat je lekker bezig bent voelt meteen een stukje lichter.

 

Soms gebeurt er gewoon veel om je heen. Die drukte is niet altijd met een paar tips weg te nemen. En soms duurt overschakelen naar een nieuwe mindset gewoon een tijdje. Zoek dan de oplossing in natuurlijke middelen.

Deze helpen je lichaam en geest tot rust te brengen in spannende tijden of periodes van stress.

 

Wat doe jij om je stress te verminderen?

Reactie schrijven

Commentaren: 0