· 

B12-tekort. Een van de meest voorkomende tekorten in de praktijk

Vitamine B12 heeft veel invloed op je gezondheid. Een tekort aan B12 heeft vaak een slopend chronisch verloop en is lastig op te merken. Vitamine B12 is een belangrijke B vitamine die een rol speelt bij het zenuwstelsel, de hersenfunctie en de productie van rode bloedcellen.

Vitamine B12 komt vooral voor in dierlijke voeding, waaronder vis, vlees, gevogelte, eieren en zuivelproducten.

Hoe ontstaat een vitamine B12 tekort?

  • Sommige mensen krijgen onvoldoende van deze vitamine B12 binnen. Als je bijvoorbeeld vegetarisch of veganistisch eet, dan is het belangrijk om hierop te letten.
  • Maar veel vaker komt het voor dat er wel genoeg vitamine B12 in de voeding zit, maar dat het lichaam het niet goed kan opnemen of teveel gebruikt. Bijvoorbeeld door het gebruik van bepaalde medicatie, zoals maagzuurremmers, Metformine of Questra
  • Daarnaast kunnen we gedurende ons leven vitamine B12 steeds minder goed opnemen uit onze voeding. Bij oudere mensen komt een vitamine B12 tekort vaak voor.

Hoe weet je of je een vitamine B12 tekort hebt?

Een tekort kan zich langzaam ontwikkelen en de symptomen verschijnen meestal geleidelijk en worden langzaam intenser. Een vitamine B12 tekort brengt een reeks aan symptomen met zich mee die vaak over het hoofd worden gezien of verward worden met een ander ongemak. Het is belangrijk om al een in vroeg stadium in te grijpen bij een B12 tekort, omdat daarmee ernstige neurologische problemen of bloedziektes voorkomen kunnen worden.

 

In mijn praktijk ben ik alert op de diverse symptomen die een mogelijk B12 tekort kunnen veroorzaken. Daarnaast kan ik bij een vermoeden van een B12 tekort een vingerprik bloedtest uit laten voeren. Bij een geconstateerd tekort is het belangrijk om niet alleen naar de juiste vorm van B12 te kijken maar ook de interactie met andere supplementen en medicatie mee

te nemen.

 

Reactie schrijven

Commentaren: 0